Blog

Imke Donkers

16 augustus 2013

Schermafbeelding 2013-08-16 om 20.44.32

Blog | Japanse meisjes zijn schattig

‘Japan? Wat moet je in zo’n gek land?’ was meestal de reactie wanneer we onze vakantieplannen voor 2013 bespraken. Westerlingen vinden het Japanse volk maar vreemd met hun groene Kit Kats en obsessie voor Hello Kitty. Hoewel Japanners hard werken en lange dagen maken wordt het dagelijkse leven gedomineerd door de eigenzinnige jeugdcultuur.

Poppetjes
In Japan is alles Kawaii, of te wel schattig. Het beeld van de uitgedoste Japanse lolita is bij velen bekend. Hoewel dit extreme voorbeelden zijn, zien veel meisjes er op een meer subtiele manier uit als poppetjes. Kanten jurkjes, hoge kousen, nepwimpers en contactlenzen waardoor je ogen groter lijken; het blijkt allemaal doodnormaal te zijn in Japan. Vooral in hippe winkelcentra zie je meer meisjes met deze attributen dan zonder.

Het zijn overigens niet alleen de meisjes die er alles aan doen om zo Kawaii mogelijk voor de dag te komen. Ook Japanse jongens kunnen er wat van. De een houdt het bij een uitgesproken kapsel, terwijl de ander net zoveel moeite doet als de eerder beschreven meisjes. Ja, dat zijn echt jongens.




Purikura
Een interessant verschijnsel uit de kawaii-cultuur zijn de Japanse fotohokjes, genaamd Purikura. In Nederland zijn fotohokjes eveneens populair, maar Japan zou Japan niet zijn als ze geen over-the-top element zouden hebben toegevoegd. Een Purikura hokje bevat geavanceerde apparatuur die je gezicht onmiddellijk bewerkt. Ook als westerling word je omgetoverd tot een ware pop met grote ogen en een blanke egale huid. Alsof dat nog niet genoeg is kun je daarna een hippe achtergrond, leuke plaatjes, tekstjes en glitters toevoegen aan je foto.


Characters
De obsessie voor grote ogen zou wel eens kunnen komen door Manga, de welbekende Japanse comics. Men doet er alles aan om op hun idol te lijken. Cosplay is dan ook razend populair. Maar ook buiten de Mangawereld blijkt Japan geobsedeerd door characters. Zo draait de muziekwereld meer om persoonlijkheden dan om muziek. Er zijn onnoemelijk veel idol shops, waar tieners allerlei merchandise van hun favoriete idol kunnen kopen.
Muziek is bijzaak.




Ook de communicatiewereld is gebouwd rondom characters. In het westen zijn we dol op simpele strakke logo’s, maar in Japan nemen ze daar geen genoegen mee. Less is more? Nee hoor! Zo vertegenwoordigt een schattige pinguin de Suica Card (vergelijkbaar met onze OV Chipkaart) en heeft zelfs de Metropolitan Police een schattige ‘mascotte’ als beeldmerk.


Katten
Stiekem is er nog een obsessie die ik deel met al die gekke Japanners: katten! Het lijkt wel alsof elke Japanner dol is op katten. Overal zie je t-shirts met kattenprints, winkeltjes met enkel kattenspulletjes en – als neusje van de zalm – catcafes! In een catcafe betaal je een vast bedrag per uur om met katten te spelen en te knuffelen. Overal hangen foto’s van katten en meestal staat de boekenkast gevuld met comics over katten. Afhankelijk van de grootte van het cafe lopen er zo’n 15 tot 50 katten rond. Kawaii!